U kunt een geheel vrijblijvende afspraak maken met één van onze verhuurmakelaars. We zullen op korte termijn langskomen om de woning te bezichtigingen zodat we een realistische verhuurprijs kunnen geven. Indien nodig komt onze in-house fotograaf langs om foto’s te maken. Een afspraak kunt u telefonisch (020 620 0813) of per email (info@grandrelocation.nl) inplannen.
Als verhuurder kan u een woning in principe voor elk gewenste periode verhuren. U dient alleen wel rekening te houden met de gemeentelijke regels omtrent vakantieverhuur, en beperkingen vanuit een eventuele VVE. Een woning aanbieden voor een periode korter dan 3 maanden is in veel gevallen niet toegestaan.
Volgens de regels in Amsterdam is er sprake van woningdelen wanneer een woning wordt bewoond door meer dan één huishouden. De exacte definitie van een huishouden is wanneer een alleenstaande, dan wel twee (volwassen) personen met of zonder kinderen, een gemeenschappelijke huishouding voeren of wensen te voeren. Er is dus sprake van woningdelen wanneer er 3 personen of meer (niet zijnde ouder(s) met kind(eren)) samen een woning betrekken. Wordt de woning bewoond door twee personen (ongeacht hun onderlinge relatie of de afwezigheid daarvan) is er sprake van gewone bewoning.
Sinds kort mogen nog maximaal 2 woningdelers samen een huis huren indien de verhuurder geen omzettingsgunning heeft. Wanneer u uw woning aan 3 of meer woningdelers wilt verhuren, raden wij u aan de vergunning aan te vragen. Wanneer u dit niet doet, riskeert u een hoge boete.
Houdt u er wel rekening mee, dat u, na het aanvragen van de vergunning, kamer gewijs moet gaan verhuren, iedere huurder een individueel huurcontract moet geven (vanaf 1 april 2020) en een losse kamer gegarandeerd onvoldoende punten heeft om in de vrij sector te verhuren. Dit houdt in dat u met kamerverhuur gebonden zult zijn aan het puntenstelsel en huurder naar de huurcommissie kunnen stappen om de huur te laten verlagen indien u een te hoge huur vraagt.
Elke verhuurder loopt tijdens het verhuren van zijn of haar appartement risico op schade. Zo kan er bijvoorbeeld een lekkage ontstaan, welke niet alleen schade kan opleveren aan uw eigen woning, maar ook aan die van uw onderburen. Om deze reden is het van belang dat u goed verzekert bent wanneer u uw huis verhuurd. Check daarom vooraf goed de voorwaarden van uw verzekering.
Als eigenaar bent u verplicht ervoor te zorgen dat uw woning verzekerd is tegen brand of schade van buitenaf. Dit wordt een opstalverzekering genoemd. Indien u lid bent van een vereniging van Eigenaren, is dit collectief geregeld. Wanneer er in deze verzekering een zogenoemde “verhuurbeding” is opgenomen, is de opstalverzekering ook geldig wanneer u de woning verhuurt. Indien u geen lid bent van een VVE, lees dan uw verzekeringspolis goed door en sluit, indien nodig, een andere verzekering af.
Bij het gemeubileerd verhuren van een pand, is een inventaris verzekering van belang. Verwar deze niet met een inboedelverzekering. Laatstgenoemde is meestal niet geldig bij verhuur, omdat hij op eigen naam is afgesloten. Daarom adviseren wij u de verzekering om te zeten in een inventaris verzekering. Deze is wel geldig bij verhuur.
Grand Relocation hanteert vier verschillende modellen, waarbij model A en model B het meest gangbaar zijn:
De overige twee, maar beduidend minder vaak gebruikte contracten, zijn:
De hierboven besproken modellen hebben allen betrekking op de verhuur van zelfstandige woonruimte. Daarnaast bestaan er nog aparte huurovereenkomsten voor o.a. een woonboot, een hospita overeenkomst of een campus contract. Deze bevatten afwijkende regelingen.
Mocht u vragen hebben over deze contract vormen, kunt u altijd even telefonisch contact opnemen.
De jaarlijkse huurverhoging vindt een keer per 12 maanden plaats. Deze is op basis van CPI (Consumer Price Index). Meeste verhuurders doen dit op 1 juli, maar van deze data mag worden afgeweken. De huurverhoging wordt berekend over de huur. Bijkomende zaken als gas, water en licht doen hier niet aan mee.
Benieuwd met hoeveel u de huur dit jaar kan verhogen? De volgende site kan u hierbij helpen: https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand. Let op: vul bij optie 1 “alle huishoudens” in, en gebruik als basis jaar altijd 2015.
Voor een duidelijk overzicht van de verantwoordelijkheden voor zowel huurder als verhuurder, verwijzen we u graag door naar het Besluit Kleine Herstellingen. Indien u hier nog vragen over heeft, kunt u ons altijd bellen op 020 620 0813.
Indien u als verhuurder meent een goede grond (bijvoorbeeld dwingend eigen gebruik) te hebben om de huurovereenkomst op te zeggen, kan u de huur op zeggen door middel van een aangetekende brief of een deurwaardersexploot. Daarin hoort de opzegtermijn in acht te worden genomen en de grond van opzegging vermeldt te worden. De termijn bedraagt voor een verhuurder minimaal drie maanden. Daar komt één maand bij voor elk jaar dat de huurder in het gehuurde heeft gewoond, met een maximum van in totaal zes maanden.
Na afloop van de huurtermijn, plannen we een check out met u en de huurders. Tijdens deze check out, maken we een rapport op. Na de hand van deze afspraak wordt het check in rapport vergelijken met het check out rapport. Op basis hiervan kunt u bepalen welk deel van de borg u teruggeeft (zie ook het antwoord op vraag 9). Nadat u als verhuurder de kans heeft gekregen eventuele kosten voor schade(s) te verrekenen, moet het restant van de borg terug naar de huurder. Ondanks dat wij u adviseren deze borg zo spoedig mogelijk aan de huurder terug te geven, moet dit wettelijk binnen 2 maanden na opzegging gebeuren.
Het vaststellen van de schade, en in hoeverre dit de huurder mag worden aangerekend, bepalen de uiteindelijke kosten die op de borg kunnen worden ingehouden. Als verhuurder bent u verplicht om inzage te geven in de gemaakte kosten. Bij twijfel kunt u altijd rekenen op het deskundig oordeel van onze verhuurmedewerkers.
All Rights Reserved | Grand Relocation
Powered by Eazlee