• 1. Ik wil mijn woning verhuren, hoe start ik dit proces?

    U kunt een geheel vrijblijvende afspraak maken met één van onze verhuurmakelaars. We zullen op korte termijn langskomen om de woning te bezichtigingen zodat we een realistische verhuurprijs kunnen geven. Indien nodig komt onze in-house fotograaf langs om foto’s te maken. Een afspraak kunt u telefonisch (020 620 0813) of per email (info@grandrelocation.nl) inplannen. 

  • 2. Welke documenten heb ik nodig om mijn woning te kunnen verhuren?
    • Eigendomsbewijs 
    • Energiecertificaat 
    • Een getekende versie van onze opdracht tot dienstverlening 
  • 3. Kan ik mijn woning ook voor een korte periode via jullie verhuren?

    Als verhuurder kan u een woning in principe voor elk gewenste periode verhuren. U dient alleen wel rekening te houden met de gemeentelijke regels omtrent vakantieverhuur, en beperkingen vanuit een eventuele VVE. Een woning aanbieden voor een periode korter dan 3 maanden is in veel gevallen niet toegestaan. 

  • 4. Mag ik mijn woning verhuren aan woningdelers?

    Volgens de regels in Amsterdam is er sprake van woningdelen wanneer een woning wordt bewoond door meer dan één huishouden. De exacte definitie van een huishouden is wanneer een alleenstaande, dan wel twee (volwassen) personen met of zonder kinderen, een gemeenschappelijke huishouding voeren of wensen te voeren. Er is dus sprake van woningdelen wanneer er 3 personen of meer (niet zijnde ouder(s) met kind(eren)) samen een woning betrekken. Wordt de woning bewoond door twee personen (ongeacht hun onderlinge relatie of de afwezigheid daarvan) is er sprake van gewone bewoning.  


    Sinds kort mogen nog maximaal 2 woningdelers samen een huis huren indien de verhuurder geen omzettingsgunning heeft. Wanneer u uw woning aan 3 of meer woningdelers wilt verhuren, raden wij u aan de vergunning aan te vragen. Wanneer u dit niet doet, riskeert u een hoge boete.  

    Houdt u er wel rekening mee, dat u, na het aanvragen van de vergunning, kamer gewijs moet gaan verhuren, iedere huurder een individueel huurcontract moet geven (vanaf 1 april 2020) en een losse kamer gegarandeerd onvoldoende punten heeft om in de vrij sector te verhuren. Dit houdt in dat u met kamerverhuur gebonden zult zijn aan het puntenstelsel en huurder naar de huurcommissie kunnen stappen om de huur te laten verlagen indien u een te hoge huur vraagt.  

  • 5. Ben ik verzekerd wanneer ik mijn huis verhuur?

    Elke verhuurder loopt tijdens het verhuren van zijn of haar appartement risico op schade. Zo kan er bijvoorbeeld een lekkage ontstaan, welke niet alleen schade kan opleveren aan uw eigen woning, maar ook aan die van uw onderburen. Om deze reden is het van belang dat u goed verzekert bent wanneer u uw huis verhuurd. Check daarom vooraf goed de voorwaarden van uw verzekering.  


    Als eigenaar bent u verplicht ervoor te zorgen dat uw woning verzekerd is tegen brand of schade van buitenaf. Dit wordt een opstalverzekering genoemd. Indien u lid bent van een vereniging van Eigenaren, is dit collectief geregeld. Wanneer er in deze verzekering een zogenoemde “verhuurbeding” is opgenomen, is de opstalverzekering ook geldig wanneer u de woning verhuurt. Indien u geen lid bent van een VVE, lees dan uw verzekeringspolis goed door en sluit, indien nodig, een andere verzekering af.  


    Bij het gemeubileerd verhuren van een pand, is een inventaris verzekering van belang. Verwar deze niet met een inboedelverzekering. Laatstgenoemde is meestal niet geldig bij verhuur, omdat hij op eigen naam is afgesloten. Daarom adviseren wij u de verzekering om te zeten in een inventaris verzekering. Deze is wel geldig bij verhuur. 

  • 6. Welke soorten huurovereenkomsten zijn er?

    Grand Relocation hanteert vier verschillende modellen, waarbij model A en model B het meest gangbaar zijn: 


    • Model A: de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd;  Dit huurcontract is het meest geschikt wanneer u van plan bent de woning voor langere termijn te verhuren en zeker weet dat u de woning op korte termijn niet nodig zal hebben, aangezien het contract geen vaste einddatum heeft. De huurder heeft dan ook volledige huurbescherming bij deze contractvorm. Het is mogelijk om een eerste termijn van het contract af te spreken (van minimaal een jaar of langer), waarin de overeenkomst door geen van beiden partijen kan worden opgezegd. Na deze eerste vaste periode, wordt het contract automatisch omgezet in onbepaalde tijd. Vanaf dat moment heeft de huurder het recht het contract op elk moment op te zeggen, met een opzegtermijn van één volledige kalendermaand (ervan uitgaande dat er maandelijks betaald wordt). U, als verhuurder, kan ook opzeggen na de eerste termijn, maar dit is lastig. U zal hiervoor een goede reden moeten aandragen (huurder betaalt niet, huurder veroorzaakt overlast, u heeft het verhuurde dringend nodig voor eigen gebruik, etc.).  
    • Model B: de huurovereenkomst voor bepaalde tijd met een maximale duur van 2 jaar;  Het op een na meest gebruikte contract is het contract voor bepaalde tijd. In de meeste gevallen is dit een contract voor 24 maanden (maar kan ook korter). De huurder heeft bij dit type huurcontract geen huurbescherming en kan vanaf het begin van het contract, de huur opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn (1 maand). Na de vastgestelde termijn (24 maanden of korter), kan het contract beëindigd worden door de verhuurder. Als de verhuurder dat wil, moet de huurder dus vertrekken na afloop van de afgesproken huurtermijn. Deze contractvorm hoeft niet te worden opgezegd, maar voorwaarde is wel dat de verhuurder tussen drie maanden en één maand voor het einde van de overeenkomst schriftelijk aan de huurder meedeelt dat de huurovereenkomst tijdelijk is en de huurder moet vertrekken op de overeengekomen datum. Wij bevelen aan deze schriftelijke kennisgeving aangetekend te verzenden. Wanneer deze kennisgeving niet, of op het verkeerde moment, wordt verzonden, verandert de huurovereenkomst automatisch in een model A (huurovereenkomst voor onbepaalde tijd). Dit wil zeggen dat de huurder dan wel geniet van volledige huurbescherming en de woning dus niet meer op de overeengekomen datum hoeft te verlaten. Hij of zij kan het contract dan nog steeds op elk moment opzeggen, met inachtneming van de opzegtermijn (welke gelijk staat aan één betalingstermijn, dus meestal een volledige kalendermaand). Het is niet mogelijk om als huurder te blijven voor een tweede termijn. De enige mogelijkheid om het contract te verlengen, is wanneer de eigenaar bereid is het contract aan het einde van de afgesproken termijn om te zetten in een contract voor onbepaalde tijd. Wanneer dit niet de voorkeur heeft, zal u als verhuurder op zoeken moeten naar een nieuwe huurder. 

    De overige twee, maar beduidend minder vaak gebruikte contracten, zijn:  


    • Model C: de tussenhuurovereenkomst (waarbij de verhuurder na afloop de woning zelf gaat bewonen); Deze huurovereenkomst is geschikt wanneer u als verhuurder uw woning tijdelijk gaat verlaten, maar zeker weet dat u daarna u woning weer gaat betrekken. De huurovereenkomst dient door de verhuurder tijdig te worden opgezegd. Als er een einde komt aan de overeenkomst en u, als verhuurder, nog niet van plan bent de woning te gaan betrekken, is het mogelijk om de termijn van dit contract met bepaalde tijd te verlengen. Dit zult u de huurder uiterlijk twee maanden voor de einddatum van het contract schriftelijk mee moeten delen. Wij bevelen u aan, om de huurder tijdig op de hoogte te stellen en vervolgens deze kennisgeving bijtijds aangetekend (per mail en gewone post) naar de huurder op te sturen om de huurder officieel om instemming te vragen. Het is mogelijk om dergelijke verlengingen meerdere keren (binnen redelijke grenzen) te herhalen. Gedurende de eerste termijn heeft geen van beiden partijen het recht de huur op te zeggen. Mocht deze termijn verlengd worden, veranderd de situatie. De huurder heeft dan wel het recht om de huur op elk wenselijk moment op te zeggen, met in acht neming van de opzegtermijn (over het algemeen één hele kalendermaand). De verhuurder kan de huur, na de eerste vaste periode, opzeggen met een periode van tussen de drie en zes maanden.
    • Model D: verhuur op grond van de Leegstandwet (wanneer een woning te koop staat).  

    De hierboven besproken modellen hebben allen betrekking op de verhuur van zelfstandige woonruimte. Daarnaast bestaan er nog aparte huurovereenkomsten voor o.a. een woonboot, een hospita overeenkomst of een campus contract. Deze bevatten afwijkende regelingen. 

     

    Mocht u vragen hebben over deze contract vormen, kunt u altijd even telefonisch contact opnemen.   

  • 7. Hoe gaat de jaarlijkse huurverhoging in zijn werk?

    De jaarlijkse huurverhoging vindt een keer per 12 maanden plaats. Deze is op basis van CPI (Consumer Price Index). Meeste verhuurders doen dit op 1 juli, maar van deze data mag worden afgeweken. De huurverhoging wordt berekend over de huur. Bijkomende zaken als gas, water en licht doen hier niet aan mee.  

     

    Benieuwd met hoeveel u de huur dit jaar kan verhogen? De volgende site kan u hierbij helpen: https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand. Let op: vul bij optie 1 “alle huishoudens” in, en gebruik als basis jaar altijd 2015.  

  • 8. Wie is er verantwoordelijk voor kleine werkzaamheden in de woning, huurder of verhuurder?

    Voor een duidelijk overzicht van de verantwoordelijkheden voor zowel huurder als verhuurder, verwijzen we u graag door naar het Besluit Kleine Herstellingen. Indien u hier nog vragen over heeft, kunt u ons altijd bellen op 020 620 0813. 

  • 9. Hoe kan ik als verhuurder de huur op zeggen?

    Indien u als verhuurder meent een goede grond (bijvoorbeeld dwingend eigen gebruik) te hebben om de huurovereenkomst op te zeggen, kan u de huur op zeggen door middel van een aangetekende brief of een deurwaardersexploot. Daarin hoort de opzegtermijn in acht te worden genomen en de grond van opzegging vermeldt te worden. De termijn bedraagt voor een verhuurder minimaal drie maanden. Daar komt één maand bij voor elk jaar dat de huurder in het gehuurde heeft gewoond, met een maximum van in totaal zes maanden.

  • 10. Hoe gaat de terugbetaling van de borg in zijn werking?

    Na afloop van de huurtermijn, plannen we een check out met u en de huurders. Tijdens deze check out, maken we een rapport op. Na de hand van deze afspraak wordt het check in rapport vergelijken met het check out rapport. Op basis hiervan kunt u bepalen welk deel van de borg u teruggeeft (zie ook het antwoord op vraag 9). Nadat u als verhuurder de kans heeft gekregen eventuele kosten voor schade(s) te verrekenen, moet het restant van de borg terug naar de huurder. Ondanks dat wij u adviseren deze borg zo spoedig mogelijk aan de huurder terug te geven, moet dit wettelijk binnen 2 maanden na opzegging gebeuren. 

  • 11. Hoe beslis ik welk deel van de borg ik inhoud in het geval van schade?

    Het vaststellen van de schade, en in hoeverre dit de huurder mag worden aangerekend, bepalen de uiteindelijke kosten die op de borg kunnen worden ingehouden. Als verhuurder bent u verplicht om inzage te geven in de gemaakte kosten. Bij twijfel kunt u altijd rekenen op het deskundig oordeel van onze verhuurmedewerkers.

Share by: